
link: http://kolobrzeg.spacerem.pl/panolink-pl-d9dcd1cc3810f.html
nazwa: centrum_kultury_kalmar II-etap
projekt: mi³osz_raczynski, marek_sietnicki
wspó³praca: piotr_napiera³a, maciek_mackiewicz, monika_ro¿yñska
projekt wnêtrz: mi³osz_raczynski, marek_sietnicki + monika_kreft, dominika_kulesza
lokalizacja: ko³obrzeg_ul_solna
data_projektu: 2008/2009
realizacja: 2010
inwestor: u.m.ko³obrzeg
informacje_ogólne: konkurs_realizacyjny_otwarty_ogólnopolski,
na_opracowanie_projektu_koncepcyjnego przebudowy_kina_KALMAR
na_regionalne_centrum_kultury_w_ko³obrzegu_I nagroda
opis:
IDEA
Postanowili¶my odzwierciedliæ w obiekcie centrum kultury z³o¿ony charakter kultury jako takiej, k³ad±c nacisk na jej dwoisto¶æ:
Z jednej strony zamkniêty hermetyczny charakter spektakli, rodzaju misterium kontaktu ze sztuk±,
Z drugiej strony sztuka popularna, dostêpna otaczaj±ca nas ze wszystkich stron.
BRY£A
Budynek centrum sk³ada siê generalnie z dwóch bry³: zamkniêtej, ciemnej sali koncertowo teatralnej z g³ówn± scen± oraz przeszklonego otwartego pawilonu mieszcz±cego sale prób, ma³± cenê i pomieszczenia dodatkowe, a w parterze kawiarniê
Budynek g³ównej sali zosta³ zaprojektowany jako modernizacja istniej±cego budynku (starego kalmara), natomiast przeszklony pawilon (nowy kalmar) zosta³ zaprojektowany na nowo w miejscu obecnych przybudówek do g³ównego budynku kina,
w gabarytach powtarzaj±cych gabaryty „starego kalmara”
KONCEPT
Zamkniêty ciemny budynek „starego kalmara” odzwierciedla hermetyczn± i niedostêpn± sferê kultury, „nowy kalmar” to kultura pop, masowa, dostêpna dla wszystkich, wychodz±ca do widza. „Stary Kalmar” –bud „A”, jest zas³oniêt± tajemnic±,
„nowy kalmar” pokazuje na zewn±trz sw± zawarto¶æ. G³ówna elewacja (pó³nocna) „nowego kalmara” jest rodzajem ekranu, który pokazuje wszystko to co dzieje siê w ¶rodku. Widaæ tam zarówno kawiarniê rozci±gniêt± wzd³u¿ ca³ej elewacji,
jak i poszczególne sale prób czy sale wystawowe i konferencyjne,
które po otwarciu ¿aluzji staj± siê ma³ymi scenami otwartymi na park i ulicê.
Pomiêdzy jasnym a ciemnym znajduje siê strefa „uczestnika” – przestrzeñ foyer, po³±czon± rampami i galeriami z przestrzeni± wystawow± na „dachu” pawilonu zamkniêtego w szklanym boksie „nowego Kalmara” –bud „B”.
TEREN
Przez przeszklenia foyer i „nowego kalmara” przestrzeñ centrum przenika siê z przestrzeni± parku. Do parku, bezpo¶rednio na trawnik wychodzi taras kawiarni zlokalizowany bezpo¶rednio przy pó³nocnej elewacji.
Od pó³nocy przed³u¿enie ogrodu - parku stanowi plac z a¿urowych przero¶niêtych traw± nawierzchni. Plac ten na co dzieñ stanowi przedpole dla ekspozycji ekranu – elewacji pó³nocnej, w godzinach imprez wykorzystywany jako parking.
POMNIK
Na ty³ach „starego Kalmara” stoi pomnik po¶wiêcony kiedy¶ Armii Czerwonej. Postanowili¶my zachowaæ pomnik ze wzglêdu na jego walory plastyczne, a jednocze¶nie os³abiæ jego oddzia³ywanie ideologiczne. Zastosowali¶my zabieg zwielokrotnienia,
oparty b±d¼ na reprodukcji z tanich materia³ów istniej±cego pomnika,
b±d¼ te¿ polegaj±cy na stworzeniu swoistego „parku rze¼b” zlokalizowanego wokó³ ist. pomnika. Zwielokrotnienie niweczy wyj±tkowo¶æ obecnego pomnika pozbawiaj±c go si³y przekazu niepowtarzalnego orygina³u, nie ujmuj±c nic,
a wrêcz zwiêkszaj±c oddzia³ywanie plastyczne i przestrzenne.
SCENA LETNIA
z idei pomnika nic nie wysz³o, pomnik zosta³ przeniesiony w spokojne miejsce, pozostawiaj±c pust± przestrzeñ w któr± wesz³a dynamicznie scena letnia. lekki namiotowy dach o dynamicznej formie tworzy przestrzenn± bramê do ca³ego obiektu
nazwa: centrum_kultury_kalmar II-etap
projekt: mi³osz_raczynski, marek_sietnicki
wspó³praca: piotr_napiera³a, maciek_mackiewicz, monika_ro¿yñska
projekt wnêtrz: mi³osz_raczynski, marek_sietnicki + monika_kreft, dominika_kulesza
lokalizacja: ko³obrzeg_ul_solna
data_projektu: 2008/2009
realizacja: 2010
inwestor: u.m.ko³obrzeg
informacje_ogólne: konkurs_realizacyjny_otwarty_ogólnopolski,
na_opracowanie_projektu_koncepcyjnego przebudowy_kina_KALMAR
na_regionalne_centrum_kultury_w_ko³obrzegu_I nagroda
opis:
IDEA
Postanowili¶my odzwierciedliæ w obiekcie centrum kultury z³o¿ony charakter kultury jako takiej, k³ad±c nacisk na jej dwoisto¶æ:
Z jednej strony zamkniêty hermetyczny charakter spektakli, rodzaju misterium kontaktu ze sztuk±,
Z drugiej strony sztuka popularna, dostêpna otaczaj±ca nas ze wszystkich stron.
BRY£A
Budynek centrum sk³ada siê generalnie z dwóch bry³: zamkniêtej, ciemnej sali koncertowo teatralnej z g³ówn± scen± oraz przeszklonego otwartego pawilonu mieszcz±cego sale prób, ma³± cenê i pomieszczenia dodatkowe, a w parterze kawiarniê
Budynek g³ównej sali zosta³ zaprojektowany jako modernizacja istniej±cego budynku (starego kalmara), natomiast przeszklony pawilon (nowy kalmar) zosta³ zaprojektowany na nowo w miejscu obecnych przybudówek do g³ównego budynku kina,
w gabarytach powtarzaj±cych gabaryty „starego kalmara”
KONCEPT
Zamkniêty ciemny budynek „starego kalmara” odzwierciedla hermetyczn± i niedostêpn± sferê kultury, „nowy kalmar” to kultura pop, masowa, dostêpna dla wszystkich, wychodz±ca do widza. „Stary Kalmar” –bud „A”, jest zas³oniêt± tajemnic±,
„nowy kalmar” pokazuje na zewn±trz sw± zawarto¶æ. G³ówna elewacja (pó³nocna) „nowego kalmara” jest rodzajem ekranu, który pokazuje wszystko to co dzieje siê w ¶rodku. Widaæ tam zarówno kawiarniê rozci±gniêt± wzd³u¿ ca³ej elewacji,
jak i poszczególne sale prób czy sale wystawowe i konferencyjne,
które po otwarciu ¿aluzji staj± siê ma³ymi scenami otwartymi na park i ulicê.
Pomiêdzy jasnym a ciemnym znajduje siê strefa „uczestnika” – przestrzeñ foyer, po³±czon± rampami i galeriami z przestrzeni± wystawow± na „dachu” pawilonu zamkniêtego w szklanym boksie „nowego Kalmara” –bud „B”.
TEREN
Przez przeszklenia foyer i „nowego kalmara” przestrzeñ centrum przenika siê z przestrzeni± parku. Do parku, bezpo¶rednio na trawnik wychodzi taras kawiarni zlokalizowany bezpo¶rednio przy pó³nocnej elewacji.
Od pó³nocy przed³u¿enie ogrodu - parku stanowi plac z a¿urowych przero¶niêtych traw± nawierzchni. Plac ten na co dzieñ stanowi przedpole dla ekspozycji ekranu – elewacji pó³nocnej, w godzinach imprez wykorzystywany jako parking.
POMNIK
Na ty³ach „starego Kalmara” stoi pomnik po¶wiêcony kiedy¶ Armii Czerwonej. Postanowili¶my zachowaæ pomnik ze wzglêdu na jego walory plastyczne, a jednocze¶nie os³abiæ jego oddzia³ywanie ideologiczne. Zastosowali¶my zabieg zwielokrotnienia,
oparty b±d¼ na reprodukcji z tanich materia³ów istniej±cego pomnika,
b±d¼ te¿ polegaj±cy na stworzeniu swoistego „parku rze¼b” zlokalizowanego wokó³ ist. pomnika. Zwielokrotnienie niweczy wyj±tkowo¶æ obecnego pomnika pozbawiaj±c go si³y przekazu niepowtarzalnego orygina³u, nie ujmuj±c nic,
a wrêcz zwiêkszaj±c oddzia³ywanie plastyczne i przestrzenne.
SCENA LETNIA
z idei pomnika nic nie wysz³o, pomnik zosta³ przeniesiony w spokojne miejsce, pozostawiaj±c pust± przestrzeñ w któr± wesz³a dynamicznie scena letnia. lekki namiotowy dach o dynamicznej formie tworzy przestrzenn± bramê do ca³ego obiektu

