Tekst autorski:
W projekcie nale瘸這 uwzgl璠ni konieczno嗆 pozostawienia istniej帷ej bry造 kina „Kalmar” oraz spe軟i szczegó這we wymagania funkcjonalno powierzchniowe precyzyjnie okre郵one przez inwestora.

Wst瘼ne za這瞠nia ideowo – projektowe, skierowali鄉y w stron teoretycznych rozwa瘸 na temat poj璚ia kultury jako zjawiska funkcjonuj帷ego w okre郵onych realiach wspó販ze郾ie otaczaj帷ej nasz rzeczywisto軼i.

Projekt mia odzwierciedla z這穎no嗆 jej charakteru, k豉d帷 szczególny nacisk na jej dwoisto嗆, wyra瘸n z jednej strony zamkni皻ym hermetycznym charakterem spektakli, rodzajem swoistego misterium kontaktu ze sztuk, z drugiej, sztuk popularn, wszechobecn, dost瘼n i otaczaj帷 nas ze wszystkich stron.

Powsta豉 wi璚 koncepcja dwóch prostopad這軼iennych bry b璠帷ych rodzajem negatywu, wzajemnym wizualnym zaprzeczeniem.

Pierwsza, osnuta tajemnic bry豉 istniej帷ego budynku, zamkni皻a, ciemna, stanowi帷a prób odzwierciedlenia hermetycznej, nieco niedost瘼nej sfery kultury - stanowi帷a pewnego rodzaju sacrum sztuki dziej帷ej si w jej odizolowanym wn皻rzu.

Druga, przezroczysta niczym „opakowanie”, szklana gablota, prezentuj帷a na zewn徠rz ca陰 swoj zawarto嗆, b璠帷a metafor kultury pop, masowej, dost瘼nej dla wszystkich, wychodz帷ej do widza.

Pomi璠zy jasnym a ciemnym znajduje si strefa uczestnika - foyer. Otwarta przestrze spinaj帷 dwa budynki, dwa 鈍iaty kultury. Pe軟i帷a rol bufora, dzi瘯i systemowi ramp i galerii zawieszonych w pustej przestrzeni, umo磧iwiaj帷a korzystanie z obu tych 鈍iatów.

Dodatkowo, zaprojektowano scen letni, przekryt lekkim zadaszeniem w formie wielokrotnie za豉mananej p豉szczyzny-membrany, tworz帷 przestrzenn, geometryczn form.